SKILL LEVELS

Vi använder Skill Levels för att få dig som deltagare att:

  • Tänka teknik före intensitet – se stegen på vägen mot avancerade övningar.
  • Motivation för att öva på svagheter för en balanserad kropp.
  • Skapa rimliga målsättningar över tid för att utvecklas inom CF.

Skill Levels är utvecklat under många år av CrossFit Seattle och vi använder dessa för att de är välbeprövade och grundligt genomarbetade.

Under v.38 kommer vi ha korta, teoretiska genomgångar av Skill Levels, där du får lära dig mer om de olika energisystemen,  hur de tränas, tanken bakom vår programmering och hur du kan använda Skill Levels för att utvecklas inom CrossFit och lägga sig på en bra nivå på klasserna.

LEVEL TEST- Bokningsbart (Level 1 o 2) – Återkommande var tredje månad för dig som vill göra testerna för nästa nivå. Innan du gör ett test, bör du känna dig säker på samtliga nivåer (A, B och C) inom den nivån du vill testa. Klarar du ditt test, så har du möjlighet att sätta ditt namn på resultattavlan i Boxen samt att köpa armband med resp. levelfärg.  Intervallet på 3 mån har vi valt för att du skall hinna träna upp din förmåga inför nästa test och inte stressa med progressioner.

När du klarat provet för Level 2, så kan du under en 3-månadersperiod testa resp. förmåga under Level 3 A, därefter B och C för att klara resp. nivå. Du kan få signatur för resp. test antingen på ett pass där du klarat det under översyn av en av coacherna, eller om någon coach hjälper dig innan eller efter ett pass.

Nästa test: v.47 (Level 1 & 2)

21850219_10155081450873473_1481660629_n

OLIKA NIVÅER

Det finns 4 nivåer på Skills samt en Pre-Level 1. Varje Level är därefter indelad i A, B, C och varje nivå prövar 6 olika moment av skills:

Höfter

Rörlighet, balans och styrka i höfterna: Knäböj och Marklyft och senare även olika former av enbensböj.

Pressar

Funktion och styrka i pressövningar, både med kroppsvikt (armhävningar, dips,   handstående m.fl.) och skivstång: Axelpress, bänkpress m.m. Både statiska och dynamiska rörelser.

Drag

Funktion och styrka i dragövningar, både statiska övningar och dynamiska  rörelser med kroppsvikt och vikter, såsom pullups, repklättring, roddövningar m.m.

Bål

Stabilitet i coremuskulaturen, både liggande, hängandes och i olika former av armsupport (såsom L-sit m.fl.) Övningar som OHS räknas  in under bålövningarna då de bedöms utifrån balans och stabilitet i coren.

Arbetskapacitet

Till denna kategorin räknas cykliska övningar som i första hand utmanar  uthålligheten, såsom rodd, längre distanser av löpning och enklare övningar som KB m.fl.

Snabbhet

Hit räknas både kortare löpdistanser och de olympiska lyften med skivstång och hantlar.

Du hittar fullständiga Skill Levels i Boxen.